Петро Ломбардський про Боже знання: Сентенції, Книга перша, Достинкції 35-38 як підстава для пізніших богословських дискусій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.22240/sent36.01.017

Ключові слова:

Петро Ломбардський, Книга Сентенцій, середньовічна схоластика, Боже знання, передзнання, каузальність, необхідність, можливість

Анотація

Від середини 90-х постать Петра Ломбардського і його Книга Сентенцій знову почали відігравати важливу роль у науковому світі. Їх вивчали як з історико-теологічної, так і з історико-філософської перспектив. Але деякі аспекти думки теолога з Ломбардії, що були зафіксовані письмово й становили матеріальну підставу для теологічних проектів XIII-XV ст., не дістали належного вивчення. З огляду на це, вибрані частини Книги Сентенцій аналізуються в цій статті задля з’ясування способу, в який Ломбардець розмірковував щодо проблеми Божого знання. У статті доведено, що Боже знання для Ломбардця є Божим усвідомленням усього, що можна знати. Це знання не має каузальної сили, приналежної божественній волі. Але це знання здатне функціонувати у двох різних модусах: воно може бути або чисто когнітивним актом усвідомлення, або ж подвійним – когнітивним і вольовим – актом усвідомлення й одночасного воління у формі схвалення. Звідси випливає, що Боже знання в цілому не є каузативним, але Боже знання блага каузативним бути повинне, адже Бог одночасно і знає благо, і воліє блага. У статті висловлено обґрунтоване припущення того, що логіка Ломбардця передбачає сумісність Божого (перед)знання й вольової діяльності, з одного боку, і контингентності творіння та свобідної волі раціональних створінь, з іншого. Але деталі цієї концепції залишаються неоприявними, оскільки ця проблема була недостатньо опрацьована автором Книги Сентенцій.

Біографія автора

Rostislav Tkachenko

магістр богослов’я і релігієзнавства, аспірант у Протестантському (Євангелічному) Богословському університеті, м. Льовен (Бельгія); викладач історичного богослов’я в Одеській богословській семінаріі ЄХБ, позаштатний викладач історичного богослов’я у Львівській богословській семінарії ХВЄ.

Посилання

Bertola, E. (1956). Il problema di Dio in Pier Lombardo. Rivista Di Filosofia Neo-Scolastica, 48(2), 135-150.

Bok, N. den. (1995). In vrijheid voorzien: Een systematisch-theologische analyse van Augustinus' teksten over voorkennis en wilsvrijheid. Bijdragen. Tijdschrift Voor Filosofie En Theologie, 56, 40-60.

Brady, I. C. (1971). Prolegomena. In Petrus Lombardus, I. C. Brady (Ed.), Magistri Petri Lombardi Parisiensis episcopi Sententiae in IV libris distinctae. (3rd revised edition (Editio tertia. Ad fidem codicum antiquiorum restituta), Vol. 1, p. 5*-148*). Grottaferrata: Editiones Collegii S. Bonaventurae ad Claras Aquas.

Clark, M. J. (2005). Peter Comestor and Peter Lombard: Brothers in Deed. Traditio, 60, 85-142. https://doi.org/10.1017/S0362152900000246

Colish, M. L. (1994). Peter Lombard (Vol. 1). Leiden, New York, & Köln: Brill.

Colish, M. L. (2006). "Discipline" and "Science" in Peter Lombard. In M. L. Colish (Ed.), Studies in Scholasticism (pp. 175-186). Aldershot: Ashgate Variorum.

Espenberger, J. N. (1901). Die Philosophie des Petrus Lombardus und ihre Stellung im zwölften Jahrhundert. Münster: Aschendorff.

Evans, G. R. (Ed.). (2002). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard: Current Research (Vol. 1). Leiden, Boston, & Köln: Brill.

Finn, T. M. (2008). The Sacramental World in the Sentences of Peter Lombard. Theological Studies, 69 (3), 557-582. https://doi.org/10.1177/004056390806900304

Friedman, R. L. (2002). The Sentences Commentary, 1250-1320. General Trends, the Impact of the Religious Orders, and the Test Case of Predestination. In G. R. Evans (Ed.), Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard (Vol. 1, pp. 41-128). Leiden, Boston, & Köln: Brill.

Ghellinck, J. de. (1914). Le mouvement théologique du XIIe siècle : études, rechercehs et documents. Paris: Lecoffre.

Kitanov, S. (2014). Beatific Enjoyment in Medieval Scholastic Debates: The Complex Legacy of Saint Augustine and Peter Lombard. New York, NY: Lexington Books.

Larson, A. A. (2013). The Reception of Gratian's Tractatus de penitentia and the Relationship between Canon Law and Theology in the Second Half of the Twelfth Century. Journal of Religious History, 37(4), 457-473. https://doi.org/10.1111/1467-9809.12081

Larson, A. A. (2014). From One Master to Another: Peter Lombard's Usage of Gratian's De penitentia. In Master of Penance (pp. 315-342). Washington, DC: Catholic University of America Press.

Leinsle, U. G. (1995). Einführung in die scholastische Theologie. Paderborn: Schöningh.

Leinsle, U. G. (2010). Introduction to Scholastic Theology. (M. J. Miller, Trans.). Washington, DC: Catholic University of America Press.

Marenbon, J. (2007). Medieval Philosophy: An Historical and Philosophical Introduction. London: Routledge.

McMullin, E. (2007). Galileo and Peter Lombard. History Ireland, 15 (4), 22-26.

Peter Lombard. (2007). The Sentences. Book 1: The Mystery of the Trinity. (G. Silano, Trans.) (Vol. 1). Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies (PIMS).

Peter Lombard. (2014). The Complete Text of Lombard's First Book of Sentences: Book I - On the One and Triune God. (A. Bugnolo, Ed. & Trans.) (1st ed., Vol. Tome 1). Mansfield, MA: The Franciscan Archive.

Petrus Lombardus. (1882). Magistri Petri Lombardi Sententiae in quatuor libris distinctae. Primus liber sentientiarum: De Deo unitate et trinitate (Edita studio et cura PP. Collegii A S. Bonaventura, Vol. 1). Ad Claras Aquas (Quaracchi), prope Florentiam: Ex typographia Collegii S. Bonaventurae.

Petrus Lombardus. (1971). Magistri Petri Lombardi Parisiensis episcopi Sententiae in IV libris distinctae. (I. C. Brady, Ed.) (3rd revised edition (Editio tertia. Ad fidem codicum antiquiorum restituta), Vol. 1). Grottaferrata: Editiones Collegii S. Bonaventurae ad Claras Aquas.

Protois, F. (1881). Pierre Lombard, évêque de Paris, dit le maitre des sentences : Son époque, sa vie, ses écrits, son influence. Paris: Société générale de librairie catholique.

Rijk, L. M. de. (1962). Logica modernorum: A Contribution to the History of Early Terminist Logic (Vols. 1-2). Assen: Van Gorcum.

Rijk, L. M. de. (1982). The Origins of the Theory of the Properties of Terms. In N. Kretzmann, A. Kenny, J. Pinborg, & E. Stump (Eds.), The Cambridge History of Later Medieval Philosophy (pp. 161-173). Cambridge: Cambridge University Press.

Rosemann, P. W. (2004). Peter Lombard. New York, NY: Oxford UP. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195155440.001.0001

Rosemann, P. W. (2007). The Story of a Great Medieval Book: Peter Lombard's Sentences. Peterborough, Ontario, Canada: Broadview Press.

Rosemann, P. W. (Ed.). (2009). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard: Current Research (Vol. 2). Leiden, & Boston: Brill.

Rosemann, P. W. (Ed.). (2015). Mediaeval Commentaries on the Sentences of Peter Lombard: Current Research (Vol. 3). Leiden, & Boston: Brill.

Slotemaker, J. T. (2011). Peter Lombard. In H. Lagerlund (Ed.), Encyclopedia of Medieval Philosophy: Philosophy Between 500 and 1500 (pp. 950-952). Dordrech, Heidelberg, London, & New York: Springer.

Southern, R. W. (2001). Scholastic Humanism and the Unification of Europe (with notes and additions by Lesley Smith and Benedicta Ward, Vol. 2, The Heroic Age). Oxford: Blackwell Publishers.

Vos, A. (2006). The Philosophy of John Duns Scotus. Edinburgh: Edinburgh UP. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748624621.001.0001

West, J. L. A. (2007). Aquinas on Peter Lombard and the Metaphysical Status of Christ's Human Nature. Gregorianum, 88(3), 557-586.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 913

Опубліковано

2017-06-16

Як цитувати

Tkachenko, R. (2017). Петро Ломбардський про Боже знання: Сентенції, Книга перша, Достинкції 35-38 як підстава для пізніших богословських дискусій. Sententiae, 36(1), 17–31. https://doi.org/10.22240/sent36.01.017

Номер

Розділ

СТАТТІ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.