Кантове «Я мислю» та Фіхтеве «Я є»
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent31.02.025Ключові слова:
самосвідомість, суб’єкт мислення, я мислю, вчення про науку, судженняАнотація
Одна з центральних проблем у філософії після Канта полягає в значенні та систематичній функції самосвідомості. Ця стаття досліджує питання стосунку Кантового поняття самосвідомості та суб’єкта мислення до Фіхтевого «Я», а також релевантні підстави для Фіхтевого погляду, що Кант у своєму вченні про «Я мислю» вже «натякав» на найвищу засаду вчення про науку, положення «Я є». Зіставлення Кантового «Я мислю» із лінією арґументу § 1 Фіхтевої «Засади всьо-го вчення про науку» засвідчує, що Фіхте йде за Кантом у теоретичному обґрунтуванні самосвідомості через функції судження йщо таким чином Фіхте дотри-мувався вже викладеної Кантом позиції, що поняття самосвідомості містить думку про безпідставного суб’єкта, який спонтанно витворює знання про своє власне існування.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Cramer (1985): Cramer, K. Nicht-reine synthetische Urteile a priori. Ein Problem der Transzen-dentalphilosophie Immanuel Kants. Heidelberg: Winter, Heidelberger Forschungen, 25. Heft., 1985, 285 S.
Cramer (1986): Cramer, K. «“Gegeben” und “Gemacht”. Vorüberlegungen zur Funktion des Begriffs “Handlung” in Kants Theorie der Erkenntnis von Objekten». In: Handlungstheorie und Transzendentalphilosophie. Hrsg. G. Prauss. Frankfurt a. M.: Klostermann, S. 41–81.
Cramer (1987): Cramer, K. «Uber Kants Satz: Das: Ich denke, muß alle meine Vorstellungen begleiten können». In: Theorie der Subjektivitat. Dieter Henrich zum 60. Geburtstag. Hrsg. K. Cramer, H. Fulda, R.-P. Horstmann, U. Pothast. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, S. 176–202.
Fichte (1969)= GL: Fichte, J.G. «Grundlage der gesammten Wissenschaftslehre» (1794/1795). In: Fichte J.G. Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. Studientextaus-gabe. Teilausgabe von R. I, B. 2. Hrsg. v. R. Lauth u. H. Jacob. Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog,, 1969, S. 249-451.
Henrich (1966): Henrich, D. «Fichtes urspriingliche Einsicht». In: Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer. Hrsg. v. D. Henrich, W. Cramer, H. Wagner. Frankfurt a. M., Klostermann, 1966, S. 188–232.
Henrich (1976): Henrich, D. Identität und Objektivität. Eine Untersuchung über Kants transzen-dentale Deduktion. Heidelberg: Winter, Sitzungsberichte der Heidelberger Akademie der Wissenschaften: Philosophisch-historische Klasse, Jahrg. 1976, Abh. 1, 112 S.
Horstmann (1993): Horstmann, R.-P. «Kants Paralogismen». In: Kant-Studien 84, Heft 3/4, S. 408–425.
Hossenfelder (1978): Hossenfelder, M. Kants Konstitutionstheorie und die transzendentale Deduktion. Berlin; New York: De Gruyter, Quellen und Studien zur Philosophie, Bd. 107, 1978, 182 S.
Kant (1911a)= KrV, A: Kant I. Kritik der reinen Vernunft. In: Kant's gesammelte Schriften. Bd. IV: Kritik der reinen Vernunft (Nachd. d. 1. Aufl. 1781). Hrsg. v. d. Preußische Akademie der Wissenschaften. Berlin: Reimer, 1911, (viii) 655 S.
Kant (1911b)= KrV, B: Kant I. Kritik der reinen Vernunft. In: Kant's gesammelte Schriften. Bd. IIІ: Kritik der reinen Vernunft (Nachd. d. 2. Aufl. 1787). Hrsg. v. d. Preußische Akademie der Wissenschaften. Berlin: Reimer, 1911, 594 S.
Stolzenberg (1994): Stolzenberg, J. «Fichtes Satz “Ich bin”. Argumentanalytische Überlegungen zu Paragraph 1 der “Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre von 1794/95”». In: Fichte-Studien, 1994, 6, S. 1–34.
Tugendhat (1979): Tugendhat, E. Selbstbewusstsein und Selbstbestimmung. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1979, 364 S.
Посилання
Cramer, K. (1986). “Gegeben” und “Gemacht”. Vorüberlegungen zur Funktion des Begriffs “Handlung” in Kants Theorie der Erkenntnis von Objekten. In G. Prauss, (Hrsg.), Handlungstheorie und Transzendentalphilosophie (SS. 41-81). Frankfurt a. M.: Klostermann.
Cramer, K. (1987). Uber Kants Satz: Das: Ich denke, muß alle meine Vorstellungen begleiten können. In K. Cramer, H. Fulda, R.-P. Horstmann, & U. Pothast, (Hrsg.), Theorie der Subjektivitat. Dieter Henrich zum 60. Geburtstag (SS. 176-202). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Fichte, J. G. (1969). Grundlage der gesammten Wissenschaftslehre (1794/1795). In J. G. Fichte, Gesamtausgabe der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. Studientextaus-gabe. Teilausgabe von R. I. B. 2. (SS. 249-451). (R. Lauth, H. Jacob Hrsg.). Stuttgart-Bad Cannstatt: Frommann-Holzboog.
Henrich, D. (1966). Fichtes urspriingliche Einsicht. In D. Henrich, W. Cramer, H. Wagner, (Hrsg.), Subjektivität und Metaphysik. Festschrift für Wolfgang Cramer (SS. 188-232). Frankfurt a. M.: Klostermann.
Henrich, D. (1976). Identität und Objektivität. Eine Untersuchung über Kants transzendentale Deduktion. Heidelberg: Winter.
Horstmann, R.-P. (1993). Kants Paralogismen. Kant-Studien 84(3/4), 408-425. https://doi.org/10.1515/kant.1993.84.4.408
Hossenfelder, M. (1978). Kants Konstitutionstheorie und die transzendentale Deduktion. Bd. 107. Berlin & New York: De Gruyter & Quellen und Studien zur Philosophie. https://doi.org/10.1515/9783110865370
Kant, I. (1911a). Kritik der reinen Vernunft. In Kant's gesammelte Schriften, Bd. IV: Kritik der reinen Vernunft (Nachd. d. 1. Aufl. 1781). Berlin: Reimer.
Stolzenberg, J. (1994). Fichtes Satz "Ich bin". Argumentanalytische Überlegungen zu Paragraph 1 der "Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre von 1794/95". Fichte-Studien, 6, 1-34. https://doi.org/10.5840/fichte199464
Tugendhat, E. (1979). Selbstbewusstsein und Selbstbestimmung. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 318
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).