ДО ПИТАННЯ ПРО ІСТОРІЮ УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ (ВІЛЕН ГОРСЬКИЙ ЯК МЕТОДОЛОГ ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКОЇ МЕДІЄВІСТИКИ В УКРАЇНІ)
DOI:
https://doi.org/10.22240/sent30.01.154Ключові слова:
філософська культура, культурологічний підхід у історії філософії, історико-філософська медієвістика, методологія історико-філософського пізнання, міфотворчістьАнотація
У статті розглядаються не лише проблеми становлення історії української філософії в умовах радянської доби та відповідних пріоритетів теоретичного й ідеологічного характеру, а й стан сучасної філософської україністики. Окреме місце в процесі інституціалізації історії української філософії посідає науковий доробок професора Вілена Горського, тому стаття містить аналіз його теоре-тико-методологічної спадщини, зокрема – розробленого ним культурологічного підходу. Результатами застосування останнього стали: 1) розрізнення понять «філософська теорія» та «філософська мудрість», а відтак дослідження софій-ного виміру філософської культури Київської Русі; 2) дослідження історико-філософського шару цієї філософської культури, який постає як історія цінностей, сенсожиттєвих ідеалів та ідей; 3) усунення конфлікту між релігійно-богословською та філософською інтерпретаціями одних і тих самих текстів, що становлять науковий інтерес; 4) розширення кола джерел, у тому числі й невербальних (витвори монументального живопису й архітектури), які залучаються до історико-філософського аналізу.
У статті вперше порівнюються предметні поля застосування культурологічного підходу й аналітичного методу в історії філософії.
Акцент зроблено на проблемах історико-філософської україністики пострадянської доби та її наукового потенціалу; в цих межах культурологічний підхід зберігає методологічну доцільність поряд з іншими методологіями.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Аверинцев С. С. К уяснению смысла надписи над конхой центральной апсиды Софии Киевской // Аверинцев С. С. Софія – Логос. Словник. – К.: Дух і Літера, 1999. – C. 214–243.
Валицкий А. По поводу “русской идеи” в русской философии // Вопросы философии. – 1994. – № 1. – С. 68–72.
Вдовина О. Філософська думка Київської Русі очима українських радянських дослідників // Філософська думка. – 2013. – № 1. – С. 48–56.
Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання: зб. наук. пр. / за ред. М. Л. Ткачук; упоряд. М. Л. Ткачук, Л. Д. Архипова. – К.: Аграр Медіа Груп, 2011. – 387 с.
«Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання»: презентація книги у НаУКМА (Ткачук М., Архипова Л., Менжулін В., Чайка Т., Лютий Т., Щербак В., Пролеєв С., Йосипенко С., Руденко С., Филипович Л., Сігов К.) // Філософська думка. – 2012. – № 5. – С. 5–25.
Гаврюшин Н. К. Русская философия и религиозное сознание // Вопросы философии. – 1994. – № 1. – С. 65–68.
Горский В. С. Историко-философское истолкование текста. – К.: Наук. думка, 1981. – 206 с.
Горский В. С. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ – начала ХІІ в. – К.: Наук. думка, 1988. – 214 с.
Горський В. Дещо про історію з історією філософії (Суб’єктивні роздуми з приводу ювілею // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 288–310.
Горський В. Поняття «філософська культура» в історико-філософській науці // Філософська думка.. – 1980. – № 4. – С. 60–71.
Горський В. С. Біля джерел: (Нариси з історії філос. культури України). – К.: Вид. Дім „Києво-Могилянська акад.”, 2006. – 262 с.
Горський В. С. Історія української філософії: Курс лекцій. – К.: Наук. думка, 1996. – 288 с.
Горський В. С. Святі Київської Русі. – К.: Абрис, 1994. – 173 с.
Горський В. С. Філософія в українській культурі (методологія та історія) – Філософські нариси. – К.: Центр практичної філософії, 2001. – 236 с.
Громов М. Генезис и типология отечественной философии // Русская философия: история, методология, жизнь / отв. ред.: Аляев Г., Суходуб Т. (Серия: Украинский журнал русской философии. Вестник Общества русской философии при Украинском философс-ком фонде; вып. 10), – Полтава: ООО «Асми», 2011. – С. 19–32.
Даренський В. Філософія як смислова проективність культури // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 41–73.
Замалеев А. Ф., Зоц В. А. Мыслители Киевской Руси. – К.: Вища школа. Изд-во при Киев. ун-те, 1981. – 159 с.
Замалеев А. Ф. Философская мысль в средневековой Руси (XI – XVI вв.). – Л.: Наука, 1987. – 246 с.
Йолон П. Особистість змінює епоху // Філософська думка.. – 2012. – № 5. – С. 26–38.
Йосипенко С. Історія філософії України як галузь наукового дослідження і академічна дисципліна 1950–200 роках // Sententiae. – 2011. – № 2. – С. 112–119.
Йосипенко С. Історія філософії України у ХХ столітті: віднайдення предмета чи винайдення дисципліни // Філософська думка. – 2013. – № 1. – С. 27–36.
Йосипенко С. Л. До витоків української модерності: українська ранньомодерна духовна культура в європейському контексті. – К.: Український Центр духовної культури, 2008. – 392 с.
Козловський В. Погляд крізь роки: покоління шестидесятників як філософський тип // Філософська думка.. – 2012. – № 5. – С. 39–80.
Капранов С. Історико-філософська методологія Вілена Горського та проблеми дослідження японської філософії // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 118–132.
Лисий І. Національно-культурна ідентичність української філософії у баченні Вілена Горського // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 97–117.
Лосев А. Ф. Русская философия // Введенский А.Н., Лосев А.Ф., Радлов Э. Л., Шпет Г. Г.: Очерки истории русской философии. – Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1991. – С. 67–95.
Майоров Г. Г. Формирование средневековой философии (латинская патристика). – М.: Мысль, 1979. – 431 с.
Малахов В. Чотири чверті шляху. Роздуми про генераційний злам у київському філософському середовищі 1970-х років // Філософська думка.. – 2012. – № 5. – С. 65–80.
Попов Ю. Статьи С. С. Аверинцева и судьба энциклопедии в России // Личность и традиция: Аверинцевские чтения / Сост. К. Б. Сигов. – К.: Дух і літера, 2005. – С. 244–254.
Проблема історико-філософської методології у працях Вілена Горського (З матеріалів наукового семінару відділу історії української філософії імені Г. С. Сковороди НАН України (підгот. Олена Вдовина) // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання…, 2011. – С. 133–151.
Радлов Э. Л. Очерк истории русской философии // Введенский А. Н., Лосев А. Ф., Рад-лов Э. Л., Шпет Г. Г.: Очерки истории русской философии. – Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1991. – С. 96–216.
Сигов К. Эсхатологический горизонт Сергея Аверинцева // Личность и традиция: Аверин-цевские чтения…, С. 255–266.
Скэнлан Дж.П. Нужна ли России русская философия? // Вопросы философии. – 1994. – № 1. – С. 61–65.
Соколов В. В. Средневековая философия: Учеб. пособ. для студ. и асп. филос. фак. и отд-ний ун-тов. – М.: Высш. школа, 1979. – 448 с.
Тихолаз А. Г. До питання про присутність філософії Платона в культурі Київської Русі // Практична філософія. – 2002. – № 2. – С.48–68.
Ткачук М. Вілен Горський на шляху до себе // Вілен Горський: дотики, смисли, споглядання, 2011. – С. 9–37.
Ткачук М. Дмитро Чижевський і традиція українського «серцезнавства» // Філософська думка. – 2008. – № 2. – С. 51-60.
Целік Т. В. До проблеми можливості використання невербальних джерел у історико- філософcькому дослідженні / Т. В. Целік // Філософські ідеї в культурі Київської Русі / Збірник наукових праць за матеріалами ІІ давньоруських історико-філософських читань "Філософські ідеї в культурі Київської Русі" (Полтава, 10 червня 2009 р.). – Пол-тава, РВВ ПДАА, 2009. – С. 10–22.
Целік Т. В. Наукова коректність як самоцензура або хто такі «давні укри» і чи повинен нести персональну відповідальність Платон // Русская философия: история, методология, жизнь…, С. 733–750.
Целік Т. В. В. С. Горський у сучасному історико-філософському українознавстві / Т. В. Целік // Філософські ідеї в культурі Київської Русі. – Полтава, 2008. – С. 11–28.
Целік Т. В. Особистісне начало у філософській культурі Київської Русі. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2005 а. – 312 с.
Целік Т. В. Чи потребує вітчизняна філософська традиція апології? // Ноосфера і цивілізація. Випуск № 2(5). – Донецьк: ДонНТУ, 2005b. – С. 17-23.
Шегута М. Чи потрібна історія філософії? // Філософська думка. – 2008. – № 2. – С. 3–14.
Шпет Г. Г. Очерк о развитии русской философии // Введенский А. Н., Лосев А. Ф., Радлов Э. Л., Шпет Г. Г.: Очерки истории русской философии. – Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1991. – С. 217–578.
Посилання
Gavriushin, N. K. (1994). Russian philosophy and religious consciousness. [In Russian]. Voprosy fylosofii, 1, 65-68.
Gromov, M. (2011). The genesis and the typology of national philosophy. [In Ukrainian]. In H. Aliaev, & T. Sukhodub (Eds.), Russian philosophy: history, methodology, life (pp. 19-32). Poltava: ASMI, 2011.
Horskyi, V. S. (1980). The concept of "philosophical culture" in historical and philosophical science. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 4, 60-71.
Horskyi, V. S. (1981). Historical and philosophical interpretation of the text. [In Russian]. Kyiv: Naukova dumka.
Horskyi, V. S. (1988). Philosophical ideas in the culture of Kievan Rus at the period of XI–beginning of the XII centuries. [In Russian]. Kyiv: Naukova dumka.
Horskyi, V. S. (1994). The saints of Kievan Rus. [In Ukrainian]. Kyiv: Abrys.
Horskyi, V. S. (1996). Ukrainian History of Philosophy: Lectures. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.
Horskyi, V. S. (2001). Philosophy in Ukrainian culture (Methodology and History): Philosophical Essays. [In Ukrainian]. Kyiv: Applied Philosophy Centre.
Horskyi, V. S. (2006). At the origin (Essays on the History of Philosophy. Culture of Ukraine). [In Ukrainian]. Kyiv: Kyievo-Mohylian academy Publishing House.
Horskyi, V. S. (2011). A bit of the history by the history of philosophy (Subjective Reflections on the anniversary). [In Ukrainian]. In M. L. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: thoughts, reflexions, remarks (pp. 288-310). Kyiv: Agrar Media Grup.
Darenskyi, V. (2011). Philosophy as a sense advancement in culture. [In Ukrainian]. In M. L. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: thoughts, reflexions, remarks (pp. 41-73). Kyiv: Agrar Media Grup.
Kapranov, S. (2011). Historical and philosophical methodology of Vilen Horskyi and problems of studying Japanese philosophy. [In Ukrainian]. In M. L. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: thoughts, reflexions, remarks (pp. 118-132). Kyiv: Agrar Media Grup.
Kozlovskiy, V. (2012). Through the years: the generation of the sixties as a philosophical type. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 5, 39-80.
Losev, A. F. (1991). Russian Philosophy. [In Russian]. In A. N. Vvedenskii, A. F. Losev, Ye. L. Radlov, H. H. Shpet (Eds.), Essays on the history of Russian philosophy (pp. 67-95). Sverdlovsk: Ural University Publishing House.
Lysyi, I. (2011). National and cultural identity of Ukrainian philosophy in the vision of Vilen Horskyi. [In Ukrainian]. In M. L. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: thoughts, reflexions, remarks (pp. 97-117). Kyiv: Agrar Media Grup.
Maiorov, H. H. (1979). The formation of medieval philosophy (Latin patristics). [In Russian]. M.: Mysl.
Malakhov, V. (2012). The four quarters of the way. Reflections about the generational change in the philosophical sphere in 1970th. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 5, 65-80.
Popov, Yu. (2005). Articles by S. S. Averintsev and fate of encyclopedias in Russia. In K. B. Sigov (Ed.), Personality and tradition of the reading by Averintsev S. S. (pp. 244-254). [In Russian]. Kyiv: Duh i Litera.
Radlov, Ye. L. (1991). Essays on the history of Russian philosophy. [In Russian]. In A. N. Vvedenskii, A. F. Losev, Ye. L. Radlov, H. H. Shpet (Eds.), Essays on the history of Russian philosophy (pp. 96-216). Sverdlovsk: Ural University Publishing House.
Sigov, K. (2005). Eschatological horizon of S. S. Averintsev. [In Russian]. In K. B. Sigov, Personality and tradition of the reading by Averintsev S. S. (pp. 255-266). [In Russian]. Kyiv: Duh i Litera.
Skenlan, D. P. (1994). Do Russians need Russian philosophy? [In Russian]. Voprosy fylosofii, 1, 61-65.
Sokolov, V. V. (1979). Medieval philosophy. [In Russian]. Moscow: High school.
Tkachuk, M. L. (2008). Dmytro Chyzhevsky and Ukrainian tradition of "heart knowledge". [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 2, 51-60.
Tkachuk, M. L. (2011). Vilen Horskyi on the way to himself. [In Ukrainian]. In M. L. Tkachuk, L. D. Arkhypova (Eds.), Vilen Horskyi: thoughts, reflexions, remarks, (pp. 9-37). Kyiv: Agrar Media Grup.
Tkachuk, M. L. (Ed.). (2011). Vilen Horskyi: thoughts, reflexions, remarks. [In Ukrainian]. K.: Agrar Media Grup.
Tkachuk, M. L. et al. (Eds.). (2012). «Vilen Horskyi : thoughts, reflexions, remarks»: book’s presentation at NaUKMA. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 5, 5-25.
Tselik, T. V. (2005a). Direct origins in the philosophical culture of Kievan Rus. [In Ukrainian]. Kyiv: PARAPAN.
Tselik, T. V. (2005b). Does the national philosophical tradition need Apologetics? [In Ukrainian]. In L. A. Alekseeva, R. A. Dodonov (Eds.), The noosphere and civilization (Iss. 2(5), pp.17-23). Donetsk: DonNTU.
Tselik, T. V. (2008). Vilen Horskyi in the modern historical and philosophical Ukrainian studies. [In Ukrainian]. In Philosophical ideas in the culture of Kievan Rus (pp. 11-28). Poltava: RVV PDAA.
Tselik, T. V. (2009). On the problem of the possibility of usage non-verbal sources in historical and philosophical study. [In Ukrainian]. In Proceedings of on materials II of ancient historical and philosophical readings of "Philosophical ideas in the culture of Kievan Rus" (pp. 10-22). Poltava: RVV PDAA.
Tselik, T. V. (2011). Scientific correctness of a self-censorship or who are "ukrani," and whether personal responsibility should be held by Plato. [In Ukrainian]. In H. Aliaiev, T. Sukhodub (Eds.), Russian Philosophy: history, methodology, life. Poltava: ASMI.
Tykholaz, A. H. (2002). The controversy on the presence of Plato's philosophy in the culture of Kievan Rus. [In Ukrainian]. Applied Philosophy, 2, 48-68.
Shehuta, M. (2008). Does the philosophy need the history? [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 2, 3-14.
Shpet, H. H. (1991). Essays on the history of Russian philosophy. [In Russian]. In A. N. Vvedenskii, A. F. Losev, Ye. L. Radlov, H. H. Shpet (Eds.), Essays on the history of Russian philosophy (pp. 217-578). Sverdlovsk: Ural University Publishing House.
Vdovyna, O. (2011). The problem of the historical and philosophical methodology in the works of Vilen Horskyi. In M. L. Tkachuk, L. D. Arkhypova (Eds.), Vilen Horskyi: thoughts, reflexions, remarks, (pp. 133-151). Kyiv: Agrar Media Grup.
Vdovina, O. (2013). Philosophical thoughts of Kievan Rus pictured by Ukrainian Soviet researchers. [In Ukrainian]. Filosofska. Dumka, 1, 48-56.
Walicki, A. (1994). Concerning the "Russian idea" in Russian philosophy. [In Russian]. Voprosy fylosofii, 1, 68-72.
Yolon, P. (2012). Personality is changing the era. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 5, 26-38.
Yosypenko, S. L. (2008). The origins of Ukrainian modernity: early modern Ukrainian spiritual culture in a European context. [In Ukrainian]. Kyiv: UCSC.
Yosypenko, S. L. (2011). The history of the philosophy of Ukraine as a field of scientific research and academic discipline during 1950 – 200 years. [In Ukrainian]. Sententiae, XXV(2), 112-119.
Yosypenko, S. L. (2013). The history of the philosophy of Ukraine in the twentieth century: finding a subject or a discipline. [In Ukrainian]. Filosofska dumka, 1, 27-36.
Zamaleev, A. F., & Zots V. A. (1981). The thinkers of of Kievan Rus. [In Russian]. Kyiv: High school.
Zamaleev, A. F. (1987). Philosophical thought of the medieval Rus (XI–XVI centuries). [In Russian]. Leningrad: Nauka. 246.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 314
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).