Африканська філософія в Бразилії: усна мова, аграфія, походження та рукописи з Тімбукту
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent44.02.050Ключові слова:
африканська епістемологія, деколонізація знань, рукописи в Африці, традиції АфрикиАнотація
У статті проаналізовано рецепцію африканської філософії на матеріалі наукових робіт останніх двох десятиліть, виконаних у рамцях бразильської післядипломної освіти. Рукописи з Тімбукту особливо помітні як епістемічний поворотний пункт, адже вони демонструють автономні форми африканської філософської думки, що мали вплив на бразильський контекст. Стійкість міфу про аграфію вимагає деколонізаційного підходу, який інтегрував би усну, текстову та письмову спадщину як правомірні та множинні прояви африканського філософського знання. Результати аналізу вказують на нагальність критики категорій аґрафії, усності та походження в їхньому традиційному розумінні, а також на важливість перевідкриття та гідного визнання рукописів з Тімбукту.
Посилання
Diagne, S. B. (2008). Toward an intellectual history of West Africa: the meaning of Timbuktu. In S. Jeppie & S. B. Diagne (Eds.), The Meanings of Timbuktu (pp. 19-27). Dakar: CODESRIA; Cape Town: HRSC. http://arks.princeton.edu/ark:/88435/dsp01bc386n02r
Jeppie, S. & Diagne, S. B. (Eds.). (2008). The Meanings of Timbuktu. Dakar: CODESRIA; Cape Town: HRSC. http://arks.princeton.edu/ark:/88435/dsp01bc386n02r
Jeppie, S. (2008). Re/discovering Timbuktu. In S. Jeppie & S. B. Diagne (Eds.), The Meanings of Timbuktu (pp. 1-17). Dakar: CODESRIA; Cape Town: HRSC.
http://arks.princeton.edu/ark:/88435/dsp01bc386n02r
Jesus, R. F. (2004). Mulher negra alfabetizando: que palavramundo ela ensina o outro a ler e escrever? [Doctoral dissertation, Universidade Estadual de Campinas]. Faculdade de Educação. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2004.328430
Machado, S. A. M. (2016). Baobá na encruzilhada: ancestralidade, Capoeira Angola e permacultura. [Doctoral dissertation, Universidade Federal da Bahia]. Faculdade de Educação. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/20061
Maciel, A. S. (2011). Estrangeiro de alguém [Master’s thesis, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro]. Departamento de Letras. http://www2.dbd.puc-rio.br/pergamum/biblioteca/php/mostrateses.php?open=1&arqtese=0912719_2011_Indice.html
MEC. (2004, April). Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Ministério da Educação.
Mota, T. H. (2014). A outra cor de Mafamede: aspectos do islamismo da Guiné em três narrativas luso-africanas (1594-1625) [Master’s thesis, Universidade Federal Fluminense]. Instituto de Ciências Humanas e Filosofia. https://app.uff.br/riuff/handle/1/14916
Mudimbe, V. Y. (1988). The Invention of Africa: Gnosis, Philosophy, and the Order of Knowledge. Bloomington: IU Press. https://doi.org/10.2979/2080.0
Oliveira, A. S. (2016). Sankofa: a circulação dos provérbios africanos – oralidade, escrita, imagens e imaginários [Master’s thesis, Universidade de Brasília]. Faculdade de Comunicação. http://repositorio.unb.br/handle/10482/20735
Oliveira, E. D. (2005). Filosofia da ancestralidade: corpo e mito na filosofia da educação brasileira [Doctoral dissertation, Universidade Federal do Ceará]. Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira. http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/36895
Ribeiro, S. L. S. (2019). O grande Louva-a-Deus: escrita Adinkra e o enfrentamento de (in)visibilidade e (des)pertencimentos nas tramas de uma educação ambiental [Master’s thesis, Universidade Federal do Rio Grande]. Instituto de Educação.
https://repositorio.furg.br/handle/123456789/11381
Santos, E. M. (2019) A tessitura da palavra: um estudo sobre a oralidade africana na obra literária de Amadou Hampâté Bâ [Doctoral dissertation, Universidade Federal da Bahia]. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/31955
Sayão, M. N. (2023) A história intelectual de África e a biblioteca islâmica: o Ta’rikh al-Sudan de Abderrahman al-Sa’di (Tombuctu, século XVII) [Master’s thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=15077840
Silva, M. F. (2023). Adinkra: imagens da ancestralidade africana na cultura brasileira [Master’s thesis, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica.
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40768
Tavares, L. J. (2019) “Esse Terreiro tem História”: ensinando História e Cultura Afro-Brasileira por meio de um estudo sobre Candomblé. [Master’s thesis, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro] Instituto de Ciências Humanas e Sociais.
##submission.downloads##
-
PDF (English)
Завантажень PDF: 34
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт.