«Філософ» і «філософія» в києворуських пам’ятках ХІ–ХIV ст.»: необхідність по-новому поставити «старе» питання
DOI:
https://doi.org/10.31649/sent40.01.006Ключові слова:
філософія у Візантії, християнська філософія, «зовнішня» філософія, божественна премудрістьАнотація
Автор обґрунтовує необхідність знову повернутися до аналізу значень слів «філософія» та «філософ» в києворуських писемних пам’ятках XI–ХIV ст. Така потреба, на думку автора, пояснюється не тільки низкою неточностей в попередніх дослідженнях, але й необхідністю враховувати сучасні надбання в галузі філософської візантиністки.
Автор доходить висновку, що в збережених києворуських писемних пам’ятках відбилися окремі візантійські трактування слів «філософ» і «філософія», вміщені в певні інтерпретативні рамки: філософія осмислюється як така, що може бути «християнською» або «зовнішньою», передбачати раціональне або містичне осягнення божественної премудрості, бути вербалізованою або ні. У деяких джерелах, імовірно, міститься розуміння філософії як практики істинного життя. Уявлення про філософа також було досить неоднорідним: «філософами» називали радників або чиновників при дворі візантійського імператора, мудрих князів, церковних інтелектуалів, знавців біблійних книг тощо. Автор піддає сумніву існування якогось цілісного києворуського розуміння філософа й філософії, трактуючи множину значень цих слів як обмежено-плюралістичну.
Посилання
Averintsev, S. (1988). Rus’ and Byzantium: two types of spirituality. [In Russian]. Novyi mir, 7, 210-220.
Averintsev, S. (2007). “Our Philosophy” (Eastern Patristics IV - XVI centuries). [In Ukrainian]. In S. Averintsev, Sophia-Logos. Vocabulary (pp. 328-354). Kyiv: Duh i Litera.
Barankova, G. S., & Milkov, V. V. (2001). Hexameron by John Exarch. [In Russian]. St. Petersburg: Aleteya.
Bondar, S. (2009). Linguistic, Written, Sacred and Historical Exclusivism of Rus’. [In Ukrainian], In Nestor's studies: 1020 years of the Baptism of Russia: new research (pp. 5-19). Kyiv: National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve.
Clementis Alexandrini. (1857). Stromatum. In J.-P. Migne (Еd.), Patrologiae cursus completus. Series Graeca (Т. 8, col. 685-1782). Parisii: J.-P. Migne.
Clucas, L. (1981). The Trial of John Italos and the Crisis of Intellectual Values in Byzantium in the Eleventh Century. Munchen: Universitat Munchen, Institut fur Byzantinistik und Neugriechische Philologie.
Danti, A., & Colucci, M. (1977). Daniil Zatočnik: Slovo e Molenie. Firenze: Licosa-Editrice.
Davidis. (1904). Prolegomena et in Porphyrii Isagogen commentarium. In A. Busse (Ed.), Commentaria in Aristotelem graeca (Vol. ХVIII, P. II). Berolini: Georgii Reimeri.
Dölger, F. (1953) Zur Bedeutung von φιλόσοφος und φιλοσοφία in byzantinischer Zeit. Ιn F. Dölger, Byzanz und die europäische Staatenwelt: Ausgewählte Vorträge und Aufsätze (S. 197-208). Ettal: Buch-Kunstverl.
Dvoretsky, I. Kh. (1958). Ancient Greek-Russian dictionary. Vol. 1: Α – L. [In Russian]. Moscow: Publishing house of foreign and national dictionaries.
Franklin, S. (1992). About “Philosophers” and “Philosophy” in Kyivan Rus’. [Ιn Russian]. Byzantinoslavіca, 53, 74-86.
Franko, I. (Ed.). (2006). A story about King Adarian. In Apocrypha and Legends from Ukrainian Manuscripts. Vol. I: Apocrypha of the Old Testament. [In Old Slavic]. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv.
Golubinsky, E. (1901). A History of the Russian Church. Vol. 1. The first Period, Kyivan or pre-Mongolian. First half of the volume. [In Russian]. Moscow: Izdatelstvo IOIDR.
Golyshenko, V. S., & Dubrovina, V. F. (Eds.). (1967). Sinai Paterik. [In Old Slavic]. Moscow: Nauka.
Granstrem, Ye. E. (1970). Why Metropolitan Kliment Smolitich was call a “Philosopher”. [In Russian]. Proceedings of the Department of Old Russian Literature, 25, 20-28.
Hadot, P. (2014). What is Ancient Philosophy? [In Ukrainian]. (S. L. Yosypenko, Trans.). Kyiv: New Acropolis.
Hadot, P. (2020). Philosophy as a Way of Life. [In Ukrainian], (O. M. Yosypenko, Trans.). Kyiv: New Acropolis.
Horskyi, V. S. (2001). History of Ukrainian philosophy: textbook. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka.
Horskyi, V., Vdovyna, O., Zavgorodniy, Yu., & Kyrychok, O. (2004). Old Rus’ lovers of wisdom. [In Ukrainian]. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House.
Ierodiakonou, K. (2012). Byzantine Philosophy Revisited (a decade ather). In: B. Byden, & K. Ierodiakonou (Eds.). The Many Faces of Byzantine Philosophy (pp. 1-21). Athens: The Norwegian Institute at Athens.
Ierodiakonou, К. (2008). Byzantine Philosophy. Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/byzantine-philosophy/
Istrin, W. M. (1920). Temporary and imaginative books by George the monk. Chronicle of George Amartoles in the Ancient Slavic translation. Text, research and dictionary (Vol. 1). [In Old Slavic and Russian]. Petrograd: Russian State Academic Printing House.
Joannis Damasceni. (1864). Dialectica. In J.-P. Migne (Еd.), Patrologiae cursus completus. Series Graeca (Т. 94, col. 521-676). Parisii: Apud J.-P. Migne Editorem.
Kapriev, G. (2011). Byzantine Philosophy: Concept, Axiomatics, Reception. [In Bulgarian]. Archives for the Middle Ages Philosophy and Culture, 17, 7-31.
Kapriev, G. (2012, September 13). Byzantine Philosophy: Concept, Axiomatics, Reception. [In Russian]. (I. Bey, Trans.). Vasilevs: Ukrainian Byzantine studies. https://byzantina.wordpress.com/2012/09/13/kapriev/
Kapriev, G. (2016). Philosophy in Byzantium and Byzantine philosophy. [In Russian]. Proceedings of Kiev Theological Academy, 24, 161-169.
Karsky, E. F. (Ed.). (1997). Complete Collection of Russian Chronicles. Vol. 1: Laurentian Codices. [Ιn Old Slavic]. Moscow: Jazyki russkoj kyltury.
Khristokin, G. V. (2019). Methodology of Orthodox Theology in its Paradigmatic Transformations. [In Ukrainian]. A Thesis for the Academic Degree of Doctor of Philosophy, Specialties 09.00.11 – Religious Studies; 09.00.14 – Theology. Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University, Ministry of Education and Science of Ukraine
Kolesov, V. V. (Ed.). (1997). “A bee”. [In Old Slavic and Russian]. In The Library of Literature of Ancient Rus’ (Vol. 5, pp. 414-447). St. Petersburg: Nauka.
Kotkov, S. I. (Ed.). (1971). Dormition miscellany of 12-13th centuries. [In Old Slavic]. Moscow: Nauka.
Kraliuk, P. M. (2010a). Volodymyr Vasylkovych: the model of a prince-philosopher. [In Ukrainian]. Scientific blog. Ostroh Academy National University. https://naub.oa.edu.ua/2010/volodymyr-vasylkovych-model-knyazya-filosofa//
Kraliuk, P. M. (2010b). The wise man of Lodomeria: Philosopher on the Throne (Prince Volodymyr Vasylkovych); Aristocrat of the spirit (Arsen Richynsky). [In Ukrainian]. Lutsk: Tverdynia.
Kurbatov, G. L. (1984). Political theory in Early Byzantium. Ideology of Emperor’s Power and Aristocratic Opposition. [In Russian]. In Culture of Byzantium 4th - the first half of 7th Centuries (pp. 98-118). Moscow: Nauka.
Kyrychok, O. (2004). Truth and “true life” in the Kyiv-Pechersk Patericon. [In Ukrainian]. In V. M. Kolpakova (Ed.), Mohyla Scientific Readings 2003: Monuments of Ancient Rus’ in the modern studies: history, research, preservation (pp. 187-193). Kyiv: VIPOL.
Kyrychok, O. (2007). A set of Virtues of the Ideal Ruler [In Ukrainian]. In Spiritual Traditions in Ukrainian Culture (pp. 24-29). Kyiv: Feniks.
Kyrychok, O. (2013). The Image of the “Ideal Prince” as an Amplification of Ethical Topos of Ancient Rus’ Man. [In Ukrainian]. In Nestor’s Studies: A Man of the Ancient Rus’. Historical, philosophical and religious aspects (pp. 14-18). Kyiv: National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve.
Kyrychok, O. (2017). “Admonitory Chapters” of Basil I as source of Ukrainian political though. [In Ukrainian]. Philosophical Ideas in the Culture of Kiyvan Rus, 9-10, 152-161.
Kyrychok, O. (2019-20). Role of the Kyivan Rus’ Writing in Strengthening Greek and Byzantine Understanding of the Political. Ucrainica Mediaevalia, 2-3, 63-70.
Kyrychok, O. (2020). “Philosopher” and “Philosophy” in Kyivan Rus’ Written Sources of the 11th-14th Centuries: Historiography of Conceptual Interpretations. [In Ukrainian]. Sententiae, 2(39), 64-91. https://doi.org/10.31649/sent39.02.064
Likhachev, D. S. (1987). Dictionary of Scribes and Literature of Ancient Rus’. Is. 1 (11th - first half of the 14th century). [In Russian]. Leningrad: Nauka.
Lurie, V. (2006). History of Byzantine Philosophy. Formative Period. [In Russian]. St. Petersburg: Axioma.
Malingrey, А.-М. (1961). “Philosophia”: Étude d’un groupe de mots dans la littérature grecque, des Présocratiques au IV siècle après. J.-C. Paris: Klincksieck.
Philonis. (1898). De congressu eruditionis gratia. In P. Wendland (Ed.), Philonis Alexandrini Opera Quae Supersunt (vol. III, pp. 72-109). Berolini: Tipis et impensis Georgii Reimeri.
Podskalsky, G. (1977). Theologie und Philosophie in Byzanz, Der Streit um die theologische Methodik in der spätbyzantinischen Geistgeschichte (14.-15. Jh.), seine systematischen Grundlagen und seine historische Entwicklung, Berlin, & Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783112325865
Ponomarev, A. I. (Ed.). (1897). The word of St. Father Basil, Archbishop of Caesarea, about judges and rulers. [In Olds Slavic]. In. A. I. Ponomarev, Monuments of Ancient Rus’ Church Literature (Is. 3, pp. 116-119). St. Petersburg: Joint-Stock Company “Izdatel”
Ponyrko, N. V. (1992). Epistolary Heritage of Ancient Rus’, 11-13th Centuries. [In Russian]. St. Petersburg: Nauka.
Prokhorov, G. M. (Ed., Transl.). (1997). Pilgrimage of Abbot Daniel [In Old Slavic]. Ιn Library of Literature of Ancient Russ’ (Vol. 4, pp. 26-117). St. Petersburg: Nauka.
Schmidinger, H. (1989). Philosophie, christliche. In: Historisches Wörterbuch der Philosophie Historisches Wörterbuch der Philosophie (Bd. VII, S. 886-898.). Basel, & Stuttgart: Schwab.
Shachmatov, A. A. (Ed.). (1998). Complete Collection of Russian Chronicles. Vol. 2. Hypatian Codex. [Ιn Old Slavic]. Moscow: Jazyki russkoj kyltury.
Tatakis, B. (2003). Byzantine Philosophy (trans. with inrod. Nicholas J. Moutafakis). Indianapolis, & Cambridge: Huckett.
Trizio, M. (2007). Byzantine Philosophy as a Contemporary Historiographical Project. Recherches de Téologie et Philosophie médiévales, 74(1), 247-294. https://doi.org/10.2143/RTPM.74.1.2022841
Tvorogov, O. V. (Ed., Transl.). (1997). The Story about the Conquest of Constantinople by the Crusaders in 1204 [In Old Slavic]. In Library of Literature of Ancient Rus’ (Vol. 5, pp. 66-73). St. Petersburg: Nauka.
Yeromin, I. P. (1958). The Literary Heritage of Kirill Turovsky [In Old Slavic and Russian]. Proceedings of the Department of Ancient Russian literature, 15, 343-348.
Zhukovskaya, L. P. (Ed.). (1983). Svyatoslav’s Miscellany of 1073. Facsimile edition (Vol. I). [Ιn Old Slavic]. Moscow: Kniga.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень PDF: 456
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подання, бо це може привести до продуктивних обмінів, а також скорішого і ширшого цитування опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).